Pedagoginen idea

Lähdimme kehittelemään mobiilipeliä, joka sopisi taidehistorian ja Suomen historian opetussuunnitelman sisältöihin. Tavoitteenamme oli luoda kierros, joka ehtisi toteuttaa korkeintaa kahden oppitunnin aikana. Halusimme kokeilla Aris-sovellusta ja luoda mallin, jota voimme hyödyntää ja muokata myös muihin kokonaisuuksiin ja ilmiöihin sopivaksi.

 

NARRATIIVISUUS

  • Tyynen tarina kertoo 1900-luvun alussa eläneen fiktiivisen Tyynen tarinan, johon oppilas osallistuu suorittamalla tehtäviä
  • Tyynen tarinaan eläytymällä opiskelija sitoutuu tunnetasolla oppimaansa

 

PELILLISYYS

  • rakenne ja säännöt: pelissä pääsee etenemään vain suoritetut tehtävän jälkeen
  • vuorovaikutteisuus: ympäristö reagoi opiskelijan toimintaan
  • välitön palaute: opiskelija saa jokaisen tehtävän suoritettuaan palautteen ja ohjeen seuraavan tehtävän suorittamiseen
  • kilpailullisuus: ryhmät voidaan laittaa kilpailemaan siitä, mikä joukkue pääsee pelin ensimmäisenä läpi

 

MOBIILIOPPIMINEN

  • Aris-sovellus perustuu paikannukseen, opiskelijan on tallennettava annetut tehtävät juuri oikealla paikalla päästäkseen pelissä eteenpäin
  • paikat liittyvät Kalliossa sijaitseviin tai sijainneisiin autenttisiin ympäritöihin

 

ILMIÖMÄISYYS

  • oppimiskokonaisuudessa yhdistettiin historian ja kuvataiteen oppisisältöjä

 

YHTEISÖLLISYYS

  • oppiminen tapahtui ryhmissä ja ryhmän jäsenillä on omat erikoisroolinsa tehtävien suorittamisessa (esim. iPad-vastaava, karttavastaava, ongelmavastaava jne.)
  • tehtävien suorittaminen edellyttää vuorovaikutusta ryhmän jäsenien kesken

 

ARVIOINTI

  • jokaisen tehtävän suorituksen jälkeen oppilas saa palautteen ja ohjeen seuraavaan tehtävään
  • viimeinen tehtävä on koontitehtävä, joka toimii opettajan arvioinnin kohteena
  • oppilasryhmät antavat lopuksi ryhmävideopalautteen opettajille opetuksen kehityksen avuksi

 

KEHITETTÄVÄÄ:

  • Sovelluksessa voisi käyttää myös Item-objekteja, joita esim. hahmot voisivat antaa pelaajalle tai joita löytyisi kartalta. Pelaaja/pelaajaryhmien pitäisi esim. kerätä erilaisia objekteja päästäkseen pelissä eteenpäin tai saadakseen lisäominaisuuksia, joista olisi hyötyä ja jotka liittyvät opittavaan asiaan.
  • Pelimäisyyttä voisi lisätä se, että joukkueet joutuisivat kilpailemaan jonkin tietyn objektin löytämisessa, joka voisi liittyä vaikka jonkin hahmon hengissäsäilymiseen.

 

LINKKEJÄ:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s